35 acadèmics i 11 càtedres universitàries participen al primer Fòrum Turístic de Destinacions de Costa “Competitivitat de Sol i Platja”
Lloret de Mar ha donat el tret de sortida a la primera edició del Fòrum Turístic de Destinacions de Costa sota el lema “Competitivitat de Sol i Platja” que se celebra a l’hotel Guitart Central Park i està organitzat per la Fundació Climent Guitart, la Universitat de Girona i l’Ajuntament de Lloret de Mar a través de la seva Càtedra Climent Guitart: orientació, innovació i competitivitat en el turisme de costa. Aquest Fòrum vol apropar la recerca avançada a tot el sector turístic, privat i públic, per col·laborar estretament i formular vies de solució als reptes de futur del turisme de litoral.
Un total de 35 acadèmics sènior, 9 universitats i 11 càtedres de l’àrea d’influència de l’AMT (Aliança de Municipis Turístics de Sol i Platja), els seus representants polítics, i la direcció dels ens de promoció turística d’aquests municipis han participat avui en el programa. Durant l’acte inaugural, Anna Garriga, directora de la càtedra Climent Guitart, ha explicat que “ahir a la tarda varen realitzar la primera sessió de treball que ja ha donat el seus fruits amb l’acord de constitució de la Xarxa de Càtedres que tindrà per objectiu compartir coneixement a través de les investigacions que generin les diferents càtedres”. Una de les principals conclusions de consens general entre les diferents càtedres és que “en l’àmbit acadèmic cal incidir en posicionar el turisme en el lloc preferent que mereix i cal una major visibilitat pública dels estudis i les investigacions que es duen a terme, ja que sovint només queden dins de l’esfera del món universitari”.
L’alcalde de Lloret ha destacat aquest posicionament clau del turisme i ha remarcat que “treballar conjuntament i no paral·lelament com hem fet tradicionalment és el camí per assolir el benestar comú i una sostenibilitat social, econòmica i mediambiental”.
Per a la presidenta de la Fundació Climent Guitart, Cristina Cabañas, “és una satisfacció que la càtedra Climent Guitart hagi pogut liderar aquest primer fòrum turístic i agraïm la implicació dels municipis de l’Aliança de Municipis Turístics”. Albert Robert ha remarcat que “El meu objectiu com a alcalde, com he compartit amb els ciutadans i ciutadanes de Lloret de Mar, és aconseguir el màxim consens en qüestions d'interès per al nostre municipi i, sens dubte, el turisme i el seu futur n’és un dels prioritaris”.
A la taula de ponències sobre reptes i polítiques públiques en els municipis turístics en la qual han participat diferents representants polítics de l’Aliança de Municipis Turístics, Albert Robert, alcalde de Lloret, ha tractat el bloc de Transformació Digital i ha explicat que “Lloret es vol posicionar com un referent i una porta d’entrada a la tecnologia i la innovació. Estem treballant per tenir i gestionar la nostra pròpia identitat digital a través d’eines com el web 3.0 i del Centre Blockchain per desenvolupar el node de turisme al nostre nou Smart Center que serà 100% tecnològic i que també inclourà un espai de coworking per a petites startups d’aquest àmbit”. L’alcalde de Lloret ha compartit taula amb l’alcalde de Benidorm, Antonio Pérez, que ha exposat projectes de sostenibilitat que s’estan treballant a Benidorm com la petjada hidràulica que dona informació sobre la despesa d’aigua de cada servei o la sostenibilitat social amb 60.000 llocs de treball vinculats a l’activitat turística. El regidor de Turisme d’Adeje (Tenerife), Adolfo Alonso, ha parlat sobre el finançament turístic. El regidor de Promoció Econòmica de Salou, Héctor Màiquez, ha parlat de la diversificació de productes turístics a Salou. I per acabar, Xavier Pascuet, director de Turisme i Litoral de Calvià, ha compartit la gestió de les seves 33 platges i 54 kilòmetres de costa, i sobre l’economia blava de protecció de l’entorn marí.
Pel que fa la taula de ponències sobre la gestió pública en els municipis turístics, Elizabeth Keegan, gerent de Lloret Turisme, ha compartit taula amb el director del Patronat de Turisme de Salou, Marc Espasa; Xavier Pascuet, director de Turisme i Litoral de Calvià, i Carmen de Miguel, tècnica de polítiques turístiques de l’Ajuntament de Adeje (Tenerife). Elizabeth Keegan ha explicat que “la promoció turística ha canviat totalment des de moltes perspectives: a les oficines de turisme hem passat de tenir un equip d’atenció exclusiva al visitant de forma presencial a comptar amb tècnics especialitzats i professionalitzats en àmbits com la promoció, el màrqueting i la comunicació; la digitalització ens ha brindat moltes oportunitats i més econòmiques, però cal tenir en compte que cada canal precisa del seu to i contingut i les entitats de promoció turística no només es dediquen a la diversificació de productes, sinó que fins i tot treballem la microsegmentació”. I ha afegit que “tot aquest canvi de tendència també precisa d’un canvi d’imatge i des de Lloret Turisme justament estem treballant en un replantejament de marca que inclogui tots aquests nous atributs de la destinació i els alinei a les tendències de la demanda”.
Per la tarda aquest primer dia del fòrum turístic ha continuat amb dues taules una sobre innovació turística i un altre sobre competitivitat de destinacions de costa on les diferents càtedres han compartit els seus estudis i investigacions.
Xifres turístiques de l’Aliança de Municipis Turístics de Sol i Platja (AMT)
Les dades publicades per l'Institut Nacional d'Estadística (INE) mostren que dels 71’6 milions de turistes (nacionals i internacionals) que van triar Espanya per passar les seves vacances entre els mesos de gener i desembre de 2022, un total de 10’7 milions varen escollir un dels municipis de l’AMT, cosa que suposa un 14’95% dels visitants i un 18’43% de les pernoctacions d’Espanya.