Subvencions per a obres d’arranjament a l’interior dels habitatges per a les persones grans
Termini sol·licituds: Del 18 de març al 28 de juny de 2024
Subvencions per a obres d’arranjament a l’interior dels habitatges per a les persones grans, adreçades a unitats de convivència que algun dels seus membres sigui una persona de 65 anys o més, que visqui a l'habitatge objecte de l’arranjament.
Requisits dels sol·licitants:
Poden ser beneficiàries de les subvencions les persones sol·licitants que formin part d’una unitat de convivència que inclogui entre els seus membres alguna persona de 65 anys o més, que tinguin el seu domicili habitual i permanent a l’habitatge objecte de l’arranjament, i a les que les obres de reforma beneficiïn directament.
- La persona de 65 anys o més que viu a l'habitatge ha de complir alguna de les següents condicions:
- No tenir prou autonomia per realitzar les activitats d'higiene, alimentació, mobilitat o altres similars.
- Tenir un grau de discapacitat igual o superior al 33%, o tenir reconeguda una pensió d'incapacitat permanent, en el grau total, absoluta o gran invalidesa o ser pensionista de classes passives que tingui reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, o acreditar algun grau de dependència, d'acord amb l'establert a la Llei 39/2006, de 14 de desembre.
- 39/2006, de 14 de desembre.
- Els ingressos de la unitat de convivència no poden superar 2 vegades l'Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya ponderat (IRSC) depenent del nombre de membres que formen la unitat de convivència i que són:
1 membre |
2 membres |
3 membres |
4 o més membres |
19.919,33 € |
20.535,39 € |
21.418,63 € |
21.494,90 € |
- La persona sol·licitant ha de ser el propietari, usufructuari o arrendatari i, ni aquesta ni cap dels membres de la unitat de convivència poden tenir cap altre habitatge en propietat en el territori de Catalunya, llevat que no en disposi de l'ús i gaudi.
- No estar sotmesa a cap dels supòsits de prohibició per poder ser beneficiaria de subvencions, de conformitat amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Complir les obligacions tributàries amb l'estat i la Generalitat de Catalunya i les obligacions amb la Seguretat Social.
Requisits dels habitatges:
- Haver obtingut de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya o de les oficines locals d'habitatge col·laboradores, prèvia autorització per realitzar la inspecció, un informe intern d'idoneïtat tècnica de l'habitatge, que inclogui la valoració de les obres.
- Les obres no es poden haver iniciat abans de la data de publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, ni abans de la data de la inspecció tècnica de l'habitatge per part de les entitats col·laboradores de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, per a la realització de l'informe intern d'idoneïtat tècnica.
- El pressupost de les obres presentat no pot superar l'import màxim de 8.000 €.
Actuacions subvencionables:
Les actuacions subvencionables d'arranjament de l'interior de l'habitatge s'han d'ajustar a les tipologies d'obres descrites a les bases de la convocatòria:
- Assolir les condicions mínimes d’habitabilitat dins la superfície útil interior de l’habitatge destinades a aconseguir la salubritat i el confort
- Adequar a la normativa vigent les instal·lacions d’aigua, gas, calefacció, electricitat i sanejament: la instal·lació de mesures de seguretat per detectar o avisar de la manca d’estanqueïtat o de fugues en les instal·lacions, i la instal·lació de sistemes automàtics destinats a facilitar l’obertura de persianes o similars.
- Adaptar l’interior de l’habitatge per a la millora de l’accessibilitat
Termini i execució de les obres:
- Les obres s'han d'iniciar en un termini màxim de 3 mesos des de la data de notificació de la resolució provisional de concessió de la subvenció.
- La persona beneficiària haurà de comunicar a l'Agència de l'Habitatge de Catalunya l'inici de les obres en un termini màxim d'un mes des del seu inici.
- El termini per a l'execució de les obres no pot excedir els tres mesos, comptats des de la data que consti en el certificat d'inici de les obres.
- La pròrroga del termini d'execució s'ha de sol·licitar i concedir de forma expressa. Si en el termini d'un mes comptat a partir de la presentació de la sol·licitud de pròrroga no s'ha dictat resolució, s'entendrà denegada.
Import màxim de la subvenció:
- L’import de la subvenció és del 100% del pressupost protegible, amb un límit de 4.000 euros per habitatge.
Informació de la subvenció:
Telèfon 012 de la Generalitat de Catalunya
Agència de l’Habitatge de Catalunya
Documentació a presentar
Les persones sol·licitants que no s'oposin que l'òrgan gestor pugui obtenir de forma electrònica les dades necessàries per al seguiment i control d'aquestes prestacions no caldrà que aportin la documentació corresponent a: Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), Agència Tributària de Catalunya, Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), Padró municipal corresponent, Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC), Direcció General de la Policia, Direcció General del Cadastre, Tresoreria General de la Seguretat Social i Registre de la Propietat.
La documentació necessària per acreditar els requisits que es demanen a la convocatòria, llevat dels casos en què l'Administració pugui fer la consulta (marcats amb un (*), és:
Documentació inicial que s’ha d’aportar junt a la sol·licitud:
- DNI/NIF/NIE de la persona sol·licitant i dels altres membres de la unitat de convivència (*)
- Volant de convivència (Padró Municipal)(*)
- Persones amb discapacitat dependència o situacions similars: certificat de la Direcció General de l’Autonomia personal i la Discapacitat, acreditatiu del grau de limitació o bé informe acreditatiu de dependència emès pels serveis socials.(*)
- Justificant dels ingressos de la persona sol·licitant i de cadascun dels membres de la unitat de convivència en edat laboral(*):
- Declaració de l'impost de la renda de les persones físiques 2022 (*) o
- Certificat d’imputacions de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària (AEAT) de 2022 o el corresponent certificat de les pensions o ajuts exempts de tributació, si hi ha membres de la unitat de convivència que no estan obligats a presentar la declaració de l'IRPF (*).
- Persones titulars de l'habitatge: nota simple informativa actualitzada del registre de la propietat relativa a la titularitat sobre l'immoble objecte de les actuacions. (*)
- Quan la persona sol·licitant sigui el titular d’un dret d’usdefruit sobre l’habitatge, el títol i l’autorització del nu propietari per poder fer les obres d’arranjament.
- Si s’escau, el contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant i l'autorització de la propietat per poder fer les obres d'arranjament.
- Pressupost de l'empresa que inclogui una memòria descriptiva de les obres d'arranjament a realitzar, que haurà d'estar degudament desglossat per a cada actuació, amb estat d'amidaments i preus unitaris. Cas d'haver-hi més d'una actuació, caldrà aportar el full resum del cost total de les obres, segons model normalitzat.
- Fotografies en color de l'estat general de l'habitatge i dels elements objecte de l'arranjament.
Documentació tècnica que s’ha d’aportar a l’inici de les obres:
- Comunicat d’inici de les obres d’arranjament segons el model normalitzat (ß descarregar)
- Llicència municipal d’obres que ha d’estar vigent durant tota l’execució de les obres.
Documentació econòmica i tècnica que s’ha deportar al final de les obres:
- Imprès normalitzat a nom de la persona sol·licitant amb les dades bancàries del compte on s'ha d'ingressar la subvenció. (ßdescarregar)
- Si s’escau, imprès normalitzat de sol·licitud de cessió de drets de cobrament de l’import de la subvenció segons model normalitzat a nom d’una sola empresa que executi les obres subvencionades (ßdescarregar)
- Comunicat final de les obres d'arranjament i justificació de la despesa, segons model normalitzat (ßdescarregar)
- Factures i rebuts de la despesa realitzada de les obres segons es descriu a les bases reguladores
- En cas d'arranjament de la instal·lació elèctrica, de l'aigua o del gas, caldrà aportar el butlletí de l'instal·lador degudament formalitzat per l'òrgan corresponent.
- En el cas de la instal·lació de dispositius d'accessibilitat, caldrà aportar el certificat acreditatiu que la instal·lació compleix la normativa vigent, conjuntament amb el contracte de gestió i manteniment de la instal·lació.
- En cas de renovació o substitució de finestres i altres obertures exteriors, caldrà que l'empresa subministradora o instal·ladora aporti el document de marcatge CE on s'indiqui la transmitància tèrmica del conjunt, i en el zona climàtica ho comporti, el valor del factor solar modificat.
- Justificació de la despesa realitzada. (ßdescarregar)
- Fotografies en color de les obres d'arranjament realitzades.
- Acreditació del Departament de Drets Socials, en el cas de les persones amb alguna discapacitat. (*)
- Certificat de no tenir deute amb l’Agència Estatal d’Administració Tributària (AEAT), la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) i l’Agència Tributària de Catalunya (ATC).(*)
L'Agència de l'Habitatge de Catalunya pot sol·licitar, directament o a través de les entitats col·laboradores en la gestió d'aquestes subvencions, la documentació complementària que consideri necessària per a la resolució de l'expedient.
Com presentar la sol·licitud?
Telemàticament:
- A la web de la Generalitat de Catalunya amb certificat digital o IDCAT Mòbil
- A la web de l’Ajuntament de Lloret de Mar: https://tramits.lloret.org/OAC/SegExpStandalone.jsp?idioma=ca (Telèfon de suport 872 220 646)
Recomanacions per a la tramitació telemàtica:
- Podeu consultar com tramitar la identificació digital (idCAT) en aquest enllaç i aquest vídeo.
- Per consultar la referència cadastral: https://www1.sedecatastro.gob.es/cycbieninmueble/ovcbusqueda.aspx
- Cal tenir cada document en un sol arxiu en PDF amb totes les pàgines.
Presencialment:
- Oficina Local d’Habitatge de Lloret de Mar (C/ Camí de l’Àngel, 11). Cal demanar cita prèvia a l’enllaç: https://citaprevia.lloret.org/
- El dia de la cita caldrà portar la sol·licitud omplerta i la documentació acreditativa original, sense grapes i en bon estat (no arrugats i que el contingut es pugui llegir bé).
- Oficina de Correus de Lloret de Mar (C/ Oliva, 55) a través del registre ORVE. L’horari és de dilluns a divendres, de 8.30 a 20.30 hores.