Començar l'escola a I3 és un nou repte per als vostres fills i filles, i hem de tenir eines per fer un bon acompanyament emocional per començar aquesta nova etapa de la millor manera possible.
Per a molts infants és el primer contacte que tenen amb el medi escolar. Passen d'estar amb la família a un espai desconegut, amb companys i companyes nous i un mestre o una mestra que no coneixen.
Tot i que hi ha molts infants que ja han passat per l'experiència de la llar d'infants, tot així també es trobaran amb nous companys i mestres i amb un lloc que els semblarà immens. Tots aquests canvis poden crear en els infants angoixa, por, nervis, incertesa…
Per tant, per poder acompanyar-los en tot aquest procés és necessari conèixer què implica tot això per als fills i filles. Així mateix, cal tenir en compte que cada infant pot necessitar més o menys temps d'adaptació, i pot viure aquest procés de manera diferent.
Per exemple, poden expressar nerviosisme de moltes maneres, com ara fent regressions en hàbits que ja tenien assolits: demanant que els ajudeu a menjar, fent-se pipí...
A més, poden estar neguitosos a casa, i despertar-se a les nits, tenir menys gana, fer més rebequeries, etc. Sigui com sigui heu de saber que aquests comportaments són normals i l'important és saber com ajudar-los en aquest procés.
Què podem fer a casa per acompanyar els fills i filles?
Per ajudar els fills i filles abans de començar l'escola és convenient que:
- assistiu a les reunions que convoqui l'escola o el futur tutor o tutora dels vostres fills, segurament us donaran orientacions per encarar aquesta etapa i podreu resoldre els vostres dubtes;
- porteu el fill o filla a les reunions prèvies amb el tutor o tutora perquè el conegui i vegi com és l'escola;
- aprofiteu els canals de comunicació (correu, reunions telemàtiques...) que l'escola us ofereixi per preguntar dubtes o comentar allò que vulgueu;
- llegiu tota la informació que us donin sobre l'escola, la classe i la metodologia de treball; el fet de conèixer les característiques del centre educatiu us donarà seguretat i confiança, i així ho podreu transmetre als fills i filles;
- després de les vacances adapteu els horaris i les rutines uns dies abans d'iniciar el curs;
- treballeu el control d'esfínters i intenteu treure-li el bolquer aprofitant l'estiu;
- deixeu que els fills i filles siguin autònoms a l'hora de vestir-se i despullar-se, en els hàbits d’higiene, en recollir les joguines, en menjar sols, en deixar el xumet…, perquè comencin l'escola amb el màxim nivell d'autonomia possible. Això farà que se sentin grans i més segurs;
- parleu-los de l'escola, de les activitats i jocs que faran i dels amics que tindran. És important despertar en ells el desig d'anar-hi;
- impliqueu-los en la preparació del material que hagin de portar: anar a buscar la bata, triar la motxilla, el tovalló, el got, etc.
- expliqueu-los com seran els horaris: qui els portarà i recollirà de l'escola, si dinaran a casa o al menjador escolar, si faran activitats extraescolars, etc.
- mireu contes on els personatges també comencin l'escola perquè vegin que tothom hi ha d'anar i que s'ho poden passar molt bé.
Per ajudar els fills i filles durant el procés d'adaptació a l'escola és convenient que:
- sigueu conscients que estan passant per un procés de canvis i empatitzeu amb les seves emocions;
- si ploren a l'hora de deixar-los a l'escola no allargueu el moment: feu-los un petó o una abraçada i expliqueu-los que els anireu a buscar quan sigui l'hora. No marxeu d'amagat ni els digueu que tornareu en un moment, ja que els pot generar desconfiança i inseguretat;
- accepteu el rebuig que puguin mostrar envers l'escola: és normal que al principi diguin que no hi volen anar, que no els agrada, que plorin… La vostra comprensió i suport els ajudarà a superar aquesta fase;
- no els jutgeu ni feu comparacions, perquè cada infant és diferent i pot viure i mostrar aquest procés de formes diferents;
- respecteu el ritme dels vostres fills i filles;
- acompanyeu les seves emocions: escolteu-los, doneu-los comprensió i afecte, però també seguretat i determinació amb el fet d'anar a l'escola;
- segurament a l'escola us trobaran a faltar, per això és important que després els dediqueu el màxim temps de qualitat possible;
- transmeteu-los una actitud tranquil·la i de confiança envers l'escola;
- poseu en valor la tasca del mestre o mestra;
- parleu amb el tutor o tutora sobre els dubtes que tingueu i com podeu ajudar els fills i filles;
- mostreu interès per allò que fan a l'escola i doneu-hi importància: això farà que els fills i filles també ho facin.
Què fa l'escola per acompanyar els vostres fills i filles?
Per facilitar el pas a l'escola, els centres educatius planifiquen el període d'adaptació per tal d’ajudar els vostres fills i filles a trobar-se a gust en el nou espai, i perquè coneguin el mestre o la mestra i els nous companys.
Per acompanyar-los en el procés d'adaptació l'escola porta a terme diverses actuacions:
- Sovint adapta el calendari i els horaris durant els primers dies per fer una adaptació més esglaonada i poder atendre els infants en petits grups.
- Es planifiquen activitats i jocs per conèixer els infants i perquè es coneguin entre ells.
- Hi ha més mestres a l'aula per atendre les necessitats dels infants.
- Es convoca les famílies a una reunió i/o entrevista amb el tutor o tutora per a conèixer-vos mútuament i compartir informació.
- Us demanen d'emplenar un qüestionari d'informació per conèixer millor els vostres fills i filles.
Tot aquest procés pot crear-vos també una mica de neguit i segurament us sorgiran molts dubtes: plorarà gaire? quan dura aquest procés? hi ha diferència entre els nens que han anat a la llar d'infants i els que no? i si al pati està sol o sola? Una bona relació i comunicació amb l'escola i el tutor o tutora us ajudarà a resoldre els dubtes que tingueu i us donarà confiança per afrontar aquesta etapa amb naturalitat.
El procés d'adaptació a l'escola requereix temps, paciència, respecte, comprensió i afecte per part de la família i l'escola. A poc a poc, els vostres fills i filles aniran agafant confiança i superant les pors dels primers dies fins que es trobin emocionalment segurs a la classe i estableixin un vincle afectiu amb el mestre o mestra i els companys. La col·laboració i la corresponsabilitat entre família i escola ajudarà els vostres fills i filles a adaptar-se al nou espai i començar la seva escolaritat de forma positiva.