Ordenança de circulació
La Llei 2/2003 per la qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, de 28 d’abril, l’article 25,2,b) de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local, de 2 d’abril, i els articles 7 i 39.4 del Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text articulat de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Vial, confereixen als municipis potestat reglamentària per regular els usos de les vies públiques i la circulació de vehicles, amb subjecció als principis i criteris continguts en aquestes disposicions.
La complexitat del trànsit de vehicles i de vianants al nostre municipi, especialment en el punt més àlgid de la temporada turística, fan necessari adaptar, en alguns casos, les disposicions de caràcter general a les especials condicions de la nostra vila, i donar-los un contingut eminentment urbà que repercuteixi en una millor convivència entre la circulació rodada i la seguretat de tots els usuaris, evitant lesionar els interessos individuals o col·lectius a causa de l’ús massiu dels vehicles de motor i promovent un ús ponderat tant de l’automòbil com de l’espai públic.
L’Ordenança de Circulació de 2002 va ser el primer text normatiu municipal en aquesta matèria i va sorgir per donar resposta a múltiples necessitats d’ordenació de la via pública i de regulació del trànsit. Estableix limitacions a l’estacionament en els vies públiques, les condicions de circulació per a determinades zones, les restriccions de pes i amplada dels vehicles dins del municipi, la regulació de l’illa de vianants, la reglamentació de les operacions i dels horaris de càrrega i descàrrega, entre altres. Fa compatible la distribució equitativa dels espais públics entre tots els usuaris i garanteix la fluïdesa del trànsit rodat sense descuidar la protecció dels vianants, veïns i visitants. L’Ordenança també preveia els supòsits d’immobilització, la retirada i el dipòsit de vehicles quan siguin un obstacle, quan comportin un perill per a la circulació o quan es destinin a activitats il·lícites. Finalment, preveia la qualificació i el barem sancionador per a cada tipus d’infracció.
La nova Ordenança de 2019 es va redactar amb la voluntat de dotar-se d’una nova eina que inclogués tots els canvis normatius haguts des d’aleshores i, a la vegada, incloure la regulació de circumstàncies del trànsit més actuals. Així es va incidir en els aspectes més locals, es va ampliar la regulació que pretén 1 incrementar la seguretat de vianants i ciclistes i es va aprofitar per establir la regulació de l’ús i la circulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP) tant pel que fa a l’ús particular com quan són utilitzats en l’àmbit de l’explotació comercial per a oci dels seus llogaters. La premissa fonamental fou la de garantir que aquesta nova modalitat de lleure no va en perjudici d’altres activitats comercials i en detriment de la seguretat dels vianants. D’altra banda, l’Ordenança va ampliar la regulació de les zones d’estacionament d’horari limitat, de les reserves per a persones amb mobilitat reduïda i va introduir les zones de recàrrega de vehicles elèctrics i el compromís decidit de l’Ajuntament per al foment de les energies no contaminants. Finalment, es va deixar recollit en el nou articulat la possibilitat de crear zones de prioritat invertida com a carrers compartits on la prioritat la té el vianant per sobre del vehicle. També recollí la possibilitat de participació activa de la ciutadania en la seguretat viària, en llocs i serveis determinats, com a personal auxiliar de regulació del trànsit. També, sense perjudici de la llei que ho regula a nivell general, s’especifiquen les condicions en què s’ha de circular pel medi natural.
Aquesta regulació dels VMP’s fou de les pioneres, basant-se amb la classificació inicialment publicada per la Direcció General de Trànsit. El passat 1 de gener de 2021 entrà en vigor el nou reglament de circulació que modificava la categorització d’aquests vehicles, establint una única categoria de VMP, limitat a 25 km/h, passant a considerar la resta o bé joguines, o bé vehicles dins el reglament europeu 168/2013.
Per aquest motiu es considera necessari actualitzar l’Ordenança de Circulació per tal d’apartar-la a la nova normativa sectorial sorgida.
Al mateix temps, des de la publicació de l’Ordenança (2019) la mobilitat a nivell urbà ha patit grans canvis inesperats sobretot degut a la greu crisi sanitària provocada per la COVID-19. Les ciutats han hagut de repensar la distribució de l’espai urbà disponible, degut a la necessitat de garantir el distanciament social. La nova normalitat ha canviat els hàbits de mobilitat i això implica repensar la distribució i els usos del limitat espai públic disponible. Per tot això, s’identifica la necessitat de millorar la gestió de les zones d’estacionament en via pública, prioritzant l’espai en favor dels residents de Lloret de Mar i, per fer-ho, es requereix una nova regulació i la creació de les zones verdes, que ja era un objectiu definit en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Lloret de Mar que la Junta de Govern local va aprovar el 16 de Juny de 2014 i que també es preveu en l’actualització 20212026.
Podeu consultar el document complet aquí.