Ves al contingut. | Salta a la navegació

Participació Ciutadana

Sou a: Inici / Seccions / Participació Ciutadana / Sistemes de Participació Ciutadana

Sistemes de Participació Ciutadana

Indicador 46 - Transparencia

La Participació Ciutadana es pot exercir per diferents vies. A través del web municipal http://www.lloret.cat/:

Article 68. Instruments de participació i col·laboració ciutadanes

Els procediments de participació i col·laboració ciutadanes són els establerts, amb caràcter general, per la legislació de règim jurídic i procediment administratiu, per la legislació de règim local i per la normativa sobre participació ciutadana, sens perjudici dels que es puguin establir per llei, amb caràcter específic, amb relació a una determinada actuació o decisió política.

Capítol II. Participació ciutadana en l’elaboració de disposicions generals

Article 69. Participació ciutadana en l’elaboració de les normes

  • 1. Les persones tenen el dret de participar, per mitjà de la presentació de propostes i suggeriments, en les iniciatives normatives que promou l’Administració pública. Aquest dret es pot exercir amb relació a les iniciatives normatives en què, per la importància que tenen o per la matèria que regulen, l’Administració pública considera pertinent obrir aquest procés participatiu des de l’inici de la tramitació del procediment administratiu.
  • 2. Els òrgans encarregats de tramitar el procediment administratiu, per a facilitar la participació ciutadana han de publicar en el Portal de la Transparència la iniciació de la tramitació, la versió inicial del projecte normatiu i la documentació complementària que l’acompanya, i han de donar-hi informació sobre l’estat de la tramitació. Sempre que sigui possible s’ha d’incentivar la participació ciutadana per mitjà de la comunicació a les entitats representatives dels col·lectius directament afectats per la iniciativa.
  • 3. Les persones poden trametre llurs propostes i suggeriments amb relació a les iniciatives normatives que correspongui abans del tràmit d’audiència i informació pública. El sol fet de participar en una iniciativa normativa no atribueix als ciutadans la condició d’interessats, però l’Administració ha de fer una valoració general de les contribucions, que s’ha de publicar en el Portal de la Transparència.
  • 4. El que estableix aquest article s’entén sens perjudici dels tràmits d’audiència i d’informació pública determinats per la legislació de règim jurídic i de procediment administratiu i la legislació de règim local.

Article 70. Dret de proposar iniciatives normatives

  • 1. Les persones legitimades per a promoure la iniciativa legislativa popular tenen el dret de presentar a l’Administració pública propostes d’iniciativa normativa de caràcter reglamentari.
  • 2. Les propostes s’han de referir íntegrament a competències de l’Administració pública a la qual s’adrecen, i no poden correspondre a matèries excloses per la llei reguladora de la iniciativa legislativa popular.
  • 3. Les propostes han de complir els requisits que s’estableixin per reglament i tenir el suport de, com a mínim, quinze mil signatures per a les iniciatives que es presenten davant l’Administració de la Generalitat. Les que es presenten davant l’Administració local es regeixen per la seva legislació específica.
  • 4. L’òrgan competent per a iniciar el procediment administratiu ha de valorar la proposta pel que fa a la necessitat de la norma, els costos que comportaria, l’oportunitat de la regulació per a l’interès públic i els efectes que produiria sobre el sector i els interessos concernits, i ha d’adoptar una decisió en el termini de tres mesos. Si en aquest termini no s’adopta i es notifica la resolució, la proposta s’ha d’entendre desestimada per silenci administratiu.
  • 5. La resolució ha d’exposar els motius pels quals la proposta és acceptada o rebutjada, i ha d’ésser comunicada als proponents.
  • 6. La decisió sobre la proposta només pot ésser objecte de recurs fonamentat en la vulneració dels elements reglats aplicables a l’exercici del dret, però no pel que fa a l’oportunitat de la decisió d’iniciar o no la tramitació de la iniciativa.
  • També amb el que diu la Llei 10/2014, del 26 de setembre, de consultes populars no referendàries i d'altres formes de participació ciutadana i els següents articles:

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació

L’objecte d’aquesta llei és l’establiment del règim jurídic, les modalitats, el procediment, l’acompliment i la convocatòria dels mecanismes de les consultes populars no referendàries i d’altres formes i mecanismes de participació ciutadana institucionalitzada en l’àmbit competencial de la Generalitat i dels ens locals.

Títol III. Processos de participació ciutadana

Capítol I. Disposicions generals

Article 40. Definició

  • 1. Els processos de participació ciutadana són actuacions institucionalitzades destinades a facilitar i promoure la intervenció de la ciutadania en l’orientació o definició de les polítiques públiques.
  • 2. Els processos de participació ciutadana tenen com a objecte garantir el debat i la deliberació entre la ciutadania i les institucions públiques per a recollir l’opinió dels ciutadans respecte d’una actuació pública concreta en les fases de proposta, decisió, aplicació o avaluació.
  • 3. Els processos de participació poden consistir en les modalitats que estableix aquest títol o en altres d’anàlogues, existents o que es puguin crear, i han de respectar sempre els principis que estableix l’article 2.

Article 42. Àmbit objectiu

  • 1. Amb caràcter general, els processos de participació ciutadana es poden convocar amb relació a qualsevol proposta, actuació o decisió en l’aplicació de la qual pugui ésser rellevant d’informar, debatre o conèixer l’opinió ciutadana mitjançat la col·laboració i la interacció entre la ciutadania i les institucions públiques.
  • 2. Els processos de participació ciutadana, a més del que estableix l’apartat 1, poden tenir com a objecte avaluar les polítiques públiques i, si escau, proposar mesures per a modificar l’actuació pública sobre les polítiques objecte d’avaluació.

Article 43. Iniciativa institucional

  • 1. Els processos de participació ciutadana són d’iniciativa institucional quan els promouen l’Administració de la Generalitat i els ens locals en l’àmbit de llurs competències.
  • 2. A més de l’Administració de la Generalitat i els ens locals, també tenen iniciativa per a convocar processos de participació ciutadana les altres institucions i els altres organismes públics amb relació als col·lectius de ciutadans sobre els quals exerceixen competències o funcions o presten serveis.

Article 44. Iniciativa ciutadana

  • 1. Es poden promoure processos de participació ciutadana per iniciativa ciutadana davant la Generalitat i els ens locals en l’àmbit de les competències respectives.
  • 2. En l’àmbit de Catalunya, la convocatòria de la iniciativa és preceptiva si té el suport mínim de 20.000 persones majors de setze anys que puguin participar en el procés.
  • 3. En l’àmbit local, la convocatòria de la iniciativa és preceptiva si es compleixen les condicions següents: 
    c) En els municipis d’entre 20.001 i 100.000 habitants, un 2% de les persones cridades a participar, amb un mínim de 600 signatures.

Article 45. Normes especials sobre la iniciativa ciutadana

  • 1. La iniciativa ciutadana és aplicable als processos de participació de caràcter general adreçats al conjunt de la població, en les modalitats d’enquesta, audiència pública, fòrums de participació o altres. En el cas de processos adreçats a col·lectius específics, els poders públics poden reconèixer també la iniciativa ciutadana en els termes que estableixin. En aquest cas, els percentatges es calculen prenent com a referència l’àmbit subjectiu al qual s’adreça el procés.
  • 2. Les normes internes d’organismes o entitats públics encarregats de la gestió de serveis públics bàsics, de les universitats i de les corporacions de dret públic de base associativa han de preveure i regular el dret d’iniciativa dels usuaris o membres per a promoure processos de participació.
  • 3. A més de les modalitats a què fa referència l’apartat 1, es pot reconèixer la iniciativa ciutadana en les altres modalitats participatives que es puguin crear d’acord amb l’article 40.3, si així ho estableix llur normativa reguladora.

En el Ple del 21 de setembre de 2015 es va aprovar per unanimitat de tots els grups municipals l’elaboració d’un Reglament Orgànic municipal que inclouria aspectes relatius a la Participació Ciutadana